Rousseau Marketing Consultancy ...

Bij een blog of platform zijn er verschillende verdienmodellen die je kunt hanteren. In deze blog ga ik hier dieper in duiken. Een blog draait veel meer om dan goedlopende artikelen te schrijven die hoog scoren in Google. Je wilt namelijk ook gewoon geld verdienen met je blog.

Als eerste wil ik je meegeven: als iemand tegen je zegt dat je met een blog of platform géén (of weinig) geld verdiend… they are wrong! Je moet simpelweg gewoon weten wélke verdienmodellen je moet inrichten en hóe je deze met de meeste effect inricht.

De verdienmodellen – Geld verdienen met je blog

Verdienmodel #1 – Samenwerkingen


De bekendste verdienmodel bij een blog of platform zijn samenwerkingen. Een merk of bedrijf benadert jou om een product of dienst te promoten in ruil voor een blogpost (advertorial), dit kan meestal ook verlengd worden in een social media post. Bij een advertorial of samenwerking spreek je een bedrag af. Wil je graag weten hoe je aan samenwerkingen komt met jouw blog? In mijn cursus Start een winstgevende blog ga ik hier dieper op in, zodat je op de lopende band samenwerkingen genereert met jouw blog!

Verdienmodel #2 – Advertenties

Ook een bekend verdienmodel in de blogwereld zijn advertenties. Deze advertenties worden ingezet in artikelen en/of middels een banner op de website. Advertenties kun je makkelijk aanmaken in jouw Google Adsense account. Hier kun je dan een code kopiëren die je vervolgens in jouw artikelen of op jouw website kunt plaatsen.

Verdienmodel #3 – Affiliates

Middels affiliate links in jouw artikelen, promoot jij producten en/of diensten van merken of bedrijven zonder dat jij een directe samenwerking met hen bent aangegaan. Ze hebben een affiliate programma waar jij je voor kunt aanmelden en op deze manier kun je hun producten en/of diensten promoten. In les 2 leer ik je hoe dit precies werkt. 


Verdienmodel #4 – Online producten en/of diensten

Naast afhankelijk zijn van andere bedrijven (samenwerkingen, advertenties of affiliate), kun je ervoor kiezen om zelf nog een extra verdienmodel te koppelen aan jouw blog waar jij zelf volledig in controle van bent. Denk bijvoorbeeld aan een webshop met merchandise of een dienst die jij extra kunt aanbieden.

Zoals je kunt zien zijn er verschillende verdienmodellen mogelijk voor jouw blog of platform. Ik raad het altijd aan om eerst het ene verdienmodel goed te integreren voordat je overgaat tot een ander verdienmodel. Als je je jouw aandacht overal maar een beetje over verdeeld, zul je dat meteen terug zien in jouw cijfers.

Tip: Ga bijvoorbeeld eerst aan de slag met affiliate. Zorg dat elk (of in ieder geval: veel) artikel een affiliate link bevat, voordat je overgaat om alles vol te gooien met advertenties en banners. 

Wil je graag meer weten over verdienmodellen voor jouw blog en hoe jij deze verdienmodellen succesvol implementeert in jouw blog of online platform? In mijn cursus Start een winstgevende blog leer jij dit stap voor stap én hoe je deze succesvol kunt toepassen!