Betaalde samenwerkingen krijgen op Instagram blijft een dingetje. Influencers betalen er letterlijk de vaste lasten mee, kunnen ervan rondkomen en het enige wat ze hoeven te doen is een foto te plaatsen. Maar hoe genereer je nu eigenlijk betaalde samenwerkingen op jouw kanaal?

Betaalde samenwerkingen genereren op Instagram

In deze blog licht ik toe hoe jij samenwerkingen kunt genereren voor jouw Instagram kanaal. Momenteel telt mijn Instagram iets meer dan 20.000 volgers. Maar dat wil helemaal niets zeggen over of ik dan wel of niet in aanmerking kom met betaalde samenwerkingen. Mijn eerste betaalde samenwerking kreeg ik namelijk al rond de 6.000 volgers. Dat lijkt ‘niet veel’ in de ogen van de meesten, dus daarom maakt het niet uit hoeveel volgers je nu hebt. 

Toen ik voor het eerst een betaalde samenwerking had, werd ik hiervoor gevraagd. Een merk benaderde mij via Direct Messages (wat het vaakst gebeurd), en zo ging het balletje rollen. Ik merkte dat als ik met 6.000 volgers betaalde samenwerking kon genereren, iedereen het wel kon. Ik had toentertijd een samenwerking met het chocolademerk Hands Off My Chocolate. Ze waren in ieder geval heerlijk. 

Hoe word je ontdekt?

Misschien heb jij momenteel ook wel 6.000 volgers, maar heb jij nog nooit een betaalde samenwerking gehad via Instagram. Want hoe word je nu eigenlijk ontdekt? En hoe gaat dat nu eigenlijk? Ik denk dat de volgende dingen heel erg belangrijk zijn om ontdekt te worden en betaalde samenwerking kunt genereren. Ik denk dat het aantal volgers hier ook los van staat.

  • Zorg voor een niche

Het is belangrijk om een niche te hebben. Welke content plaats jij? Plaats je elke dag over het moederschap, beauty of afvallen? Het is belangrijk om te laten zien wat mensen van jou kunnen verwachten. Hetzelfde geldt voor bedrijven. Bedrijven geven de voorkeur aan influencers met een niche. Hierdoor komen de influencers geloofwaardiger over als ze bijvoorbeeld een buggy aanraden bij het moederschap content. 

  • Duidelijke doelgroep

Als je een niche hebt, heb je ook een duidelijke doelgroep. Als je dus content plaatst over het moederschap, zul jij ook veel moeders als volgers hebben. Hierdoor sluit de samenwerking ook goed aan en heeft het bedrijf ook meteen de juiste doelgroep te pakken bij jou!

  • Goede foto’s

Het is en blijft een dingetje om goede foto’s te plaatsen. Sommige mensen houden er namelijk van om een messy feed te hebben. Je merkt toch dat bedrijven de voorkeur geven aan influencers met een mooie feed en kwalitatieve foto’s. Je bent immers voor even ambassadeur van het merk en het is daarom belangrijk dat jij kwalitatieve content hierover maakt.

Hoe kom ik aan betaalde samenwerkingen?

En nu komt de billion dollar question: hoe kom ik aan betaalde samenwerkingen? Je kunt heel veel aandacht en tijd besteden met jouw content in de hoop dat je ontdekt wordt. Maar ben je al zeker van jouw zaak en denk jij dat jouw niche, doelgroep en feed duidelijk is? Dan kun je zelf je stoute schoenen aantrekken. 

Bij de volgende platformen kun jij je aanmelden om te pitchen op campagnes. In deze campagnes bieden merken hun producten en/of diensten aan tegen een bepaalde prijs. Als jij wordt geselecteerd voor een campagne, dan heb je al een (betaalde) samenwerking in de pocket!

The Influencers Movement: https://www.jointim.io/

Influo: www.influo.com

SocialFriendz: www.socialfriendz.com

Ben je nieuwsgierig geworden naar hoe je meer uit jouw social media kanalen kunt halen? Denk aan meer samenwerkingen, klanten of omzet. Koop dan hier je ticket voor mijn ‘Masterclass: de goudmijn genaamd social media’ voor 30 augustus! 

Write A Comment

Pin It