Rousseau Marketing Consultancy ...

Ben je een blogger of influencer en zou je graag gratis producten willen ontvangen om te reviewen? Dat kan! Hiervoor is het belangrijk om je aan te melden voor een perslijst bij PR bureaus. Maar hoe kom je nu eigenlijk op zo’n perslijst van een PR bureau? Word je hiervoor benaderd of moet je toch echt zelf aan de slag gaan als blogger of influencer? In deze blog deel ik alle tips met je!

Hoe kom je op een perslijst als influencer of blogger?

Voordat je kunt gaan starten om toegevoegd te worden op een perslijst als influencer of blogger, is het belangrijk dat je een aantal dingen helder hebt voor jezelf.

  • Wie is jouw doelgroep?
  • Waar gaat jouw content over?
  • In welke niche bevind je je?

Deze elementen zijn belangrijk alvorens je in contact komt met een PR bureau. Een PR bureau verstrekt namelijk producten aan bloggers en/of influencers, maar het is wel belangrijk dat ze weten in welke ‘categorie’ een blogger of influencer zich in bevindt en wie hun doelgroep is. Op deze manier kunnen ze ook veel beter targeten met hun perslijst én zorgen ze dat de producten van een merk ook bij de juiste blogger of influencer terechtkomt.

Heb je nog geen blog of wil je graag een blog starten maar weet je niet hoe? Lees dan hier mijn blog over hoe je een blog start in 2022.

In dit artikel vind je tips om toegevoegd te worden op een perslijst.

Tip 1 – Zorg voor een eigen domein

Het is belangrijk om een eigen domeinnaam te hebben. Je kunt natuurlijk een gratis website starten via WordPress, maar dat ziet er vaak niet erg professioneel uit. PR bureaus geven dan ook altijd de voorkeur aan bloggers of influencers met een eigen domeinnaam. Door een eigen domeinnaam te hebben en een eigen website, doet jouw website het ook veel beter op Google. En als jouw website hoog scoort in Google, dan ben je nóg aantrekkelijker voor PR bureaus: jouw blog trekt dan maandelijks veel bezoekers aan!

Heb je nog geen domein? Dan kun je deze vandaag nog gaan aanmaken! Hier vind je een stappenplan om jouw eigen website te maken:

Stap 1: Registreer jouw domeinnaam hier

Kies voor een domeinnaam dat past bij de content die je gaat schrijven. Ga je bloggen over het moederschap? Dan is het misschien handig om ‘moederschap’ of ‘mom’ hierin terug te laten komen. Je kunt natuurlijk ook een persoonlijke blog aanmaken met jouw eigen naam. It’s up to you!

Stap 2: Kies voor een webhosting

Het is belangrijk om te kiezen voor een webhosting. Zo heb je meer opslagruimte op jouw website. En als jij straks heel wat artikelen gaat schrijven en afbeeldingen gaat toevoegen, is dit daarom ook raadzaam. Met een webhosting heb je ook support. Is er iets mis met je website? Of heb je vragen rondom je domein? Dan kun je makkelijk bij jouw hosting terecht. Kies daarom na het ‘Bestellen’ van jouw domein voor Webhosting. Je ziet dan onderstaande opties: extreme, advanced, standard en light. Ik raad Extreme aan, zodat je altijd voldoende opslagruimte hebt.

Stap 3: Claim jouw domeinnaam

Na het kiezen van je webhosting, kun je jouw domein afrekenen. Let op: dit bedrag betaal je jaarlijks. Je hoeft dus niet maandelijks te betalen voor jouw website. Deze kosten zijn ook aftrekbaar als jouw blog staat ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. Bewaar de facturen dus goed. Deze facturen zijn ook in te zien via jouw Neostrada account.

Stap 4: Ga aan de slag met het inrichten van jouw domein

Nu je jouw domeinnaam hebt geclaimed en hebt afgerekend, is het tijd om jouw website helemaal in te richten. Je ontvangt nu gegevens in jouw website om je in te loggen via cpanel. Hierin moet je de juiste instellingen zetten én WordPress installeren alvorens je kunt gaan starten met het bouwen van je website. Wil je graag weten hoe je dat doet? Word dan lid van het Become Financially Free Membership, waarin ik je stap voor stap laat zien hoe je jouw eigen website maakt én bouwt en hoe je vervolgens goede artikelen schrijft om hoger te scoren in Google. Ook leer ik je stap voor stap hoe je geld kunt verdienen met bloggen en minimaal 3500 euro kunt verdienen per maand.

Tip 2 – Zorg voor een mooie, responsive website

Om in aanmerking te komen om toegevoegd te worden aan een perslijst, is het belangrijk dat jouw website ook een professionele uitstraling heeft. Het is dus belangrijk om een thema te installeren op jouw website. Ik gebruik zelf het thema DIVI. Dit is een prachtig thema die ook heel mooi responsive is. Je kunt via Elegant Themes een kant-en-klaar DIVI thema kopen.

Stap 1: Ga naar de website van Elegant Themes

Klik hier om naar Elegant Themes te gaan. Kies bij ‘ALL PRODUCTS’ en vervolgens op ‘DIVI ALL-IN-ONE-THEME’. Dan heb je een kant-en-klaar thema die je simpel kan installeren op jouw website.

(Benieuwd hoe je een thema kunt installeren op jouw website? In mijn Become Financially Free Membership laat ik je dit stap voor stap zien!)

Stap 2: Bekijk alle thema’s

Als je naar beneden scrolled, kom je een overzicht tegen van alle thema’s. Ze noemen deze thema’s ‘Child themes’ omdat deze al helemaal voor je zijn ontworpen.

Stap 3: Kies de categorie voor jouw blog

Als je vervolgens op VIEW ALL klikt, kun je een categorie kiezen. Hier zie je een overzicht van alle thema’s in bepaalde categorieën. Als jij een beautyblog hebt, kun je bijvoorbeeld kiezen voor Fashion & Beauty. Je ziet hier dan alle thema’s verschijnen. Als je kiest voor een thema op je website zoals onderstaande, dan ziet jouw website er een stuk professioneler uit en zul je sneller ingeschreven worden op een perslijst bij een PR bureau!

Als je een thema koopt, ontvang je een ZIP bestand. Deze kun je makkelijk op jouw WordPress dashboard installeren via Weergave > Thema’s > Upload jouw thema. Geen idee waar je moet beginnen bij het installeren van jouw thema op jouw website? Word dan lid van het Become Financially Free Membership om een prachtige website te creëren waar je maandelijks honderden tot duizenden euro’s mee kunt verdienen.

Tip 3 – Ga aan de slag met een kennisbank

Alvorens je op een perslijst komt te staan, is het belangrijk dat jij jouw blog voorziet van voldoende content. Ga dus aan de slag met het ontwikkelen van een kennisbank (lees hier hoe je start met het creëren van een kennisbank). Begin dus met het schrijven van artikelen die aansluiten bij jouw niche en waar je een doelgroep mee aanspreekt. Door een kennisbank in te richten, scoor je hoger in Google en kan een PR bureau ook al in één oogopslag zien waar jouw blog over gaat.

En door artikelen toe te voegen aan jouw blog, verhoog je ook het aantal unieke bezoekers per maand. Hoe hoger jouw aantal unieke bezoeker, hoe aantrekkelijker je wordt voor PR bureaus om jou producten op te sturen en samenwerkingen te creëren.

Tip 4 – Zorg voor persoonlijkheid en authenticiteit

Het doel van een PR bureau is om meer bekendheid en verkopen te genereren voor een merk waar zij mee samenwerken. De reden waarom jij gratis producten krijgt opgestuurd, is omdat zij er dan vanuit gaan om de naamsbekendheid én de verkopen te verhogen. Jij hebt hier dus een rol in: de producten verkopen. En zoals het gezegde gaat: mensen kopen van mensen. Zorg dus dat jouw blog ook een persoonlijke én authentieke tint heeft.

Zorg dat je een betrokken publiek opbouwt die jouw fans zijn of worden. Fans creëer je om jouw persoonlijkheid terug te laten komen. Deel persoonlijke anekdotes of ervaringen. Als jouw publiek zich verbonden voelt met jou, is de kans ook groot dat ze producten kopen die jij aanbeveelt. En dit is natuurlijk ook weer een win-win voor het PR bureau waar jij je (wilt) inschrijven.

Tip 5 – Plan jouw artikelen

Om een mooie kennisbank te creëren én een publiek op te bouwen, is het belangrijk dat je jouw artikelen inplant. Op deze manier vergroot je jouw content op jouw website en weet jouw publiek ook precies wanneer ze iets van jou kunnen verwachten. Je bent hierdoor een stuk consistenter en geeft de indruk dat jij jouw blog serieus neemt!

Tip 6 – Ga op zoek naar relevante PR bureaus

Als je de basis goed hebt staan, dan is het tijd om op zoek te gaan naar PR bureaus. Je zult merken dat dit vooral in de beginfase belangrijk is om zélf op zoek te gaan. Zodra je meer bekendheid hebt gegenereerd met jouw blog, zul je merken dat je zelf wordt benaderd door PR bureaus met de vraag of ze jou mogen toevoegen aan hun perslijst.

Als je start met het zoeken naar PR bureaus, is het belangrijk om onderzoek te doen of deze PR bureaus passen bij jouw blog. Veel PR bureaus zijn namelijk gespecialiseerd in bepaalde categorieën. Terwijl de ene PR bureau vooral samenwerkt met beauty bedrijven, werkt een ander PR bureau alleen samen met bedrijven die baby artikelen verkopen.

Een aantal bekende PR bureaus zijn:

Tip 7 – Schrijf een goede pitch

Het is belangrijk om te weten waarom een PR bureau jou zou moeten toevoegen aan een perslijst. Kwaliteit staat namelijk bovenop. Zij willen merken verbinden met influencers of bloggers en vinden het dus belangrijk dat het de juiste match is.

Het is daarom altijd belangrijk om een pitch toe te voegen. Zoek naar een e-mail adres van het PR bureau en schrijf een persoonlijke mail. Het is belangrijk om de volgende elementen terug te laten komen in jouw pitch:

  • Wie jij bent
  • Wie jouw doelgroep is
  • Waar jouw blog over gaat
  • Wat jouw missie is met jouw blog
  • Wat jij voor hen kan beteken
  • Eventueel: hoe jij producten gaat reviewen op jouw website

Benieuwd naar hoe je een goede pitch schrijft en hoe jij het beste PR bureaus kunt benaderen? In mijn Become Financially Free Membership deel ik een compleet stappenplan én voorbeelden van een goede pitch!

Last but not least: have fun!

Het is belangrijk om fun te hebben met jouw blog. Dit klinkt namelijk natuurlijk hartstikke leuk om gratis producten te ontvangen en uitgenodigd te worden voor evenementen, maar zorg dat dit niet je doel wordt met jouw blog. Zorg ervoor dat je er fun in blijft hebben!