Selecteer een pagina

Dagelijks krijg ik de vraag wat het ketodieet (of te wel ketogeen dieet) nu eigenlijk inhoudt. Want wat is het? Is het een dieet dat bestaat uit magische shakes waar je zo snel van afvalt? Is het moeilijk? Waar moet je beginnen? In deze blog leg ik jou alles uit wat jij moet weten over het dieet!

Het ketogeen dieet

Toen ik voor het eerst het woord ‘keto’ ergens voorbij zag komen, dacht ik daadwerkelijk dat het iets Chinees was. Pas toen ik de blog (waar het woord in voorkwam) verder las, kwam ik erachter dat het een koolhydraatarm dieet was. Maar dat was het eigenlijk óók niet. En hier gaan mensen al vaak de fout in, zoals ik. Buiten het feit dat het natuurlijk een dieet is met weinig koolhydraten, zit er ook enig verschil in een koolhydraatarm en een keto dieet. In deze blog ga ik even verder inzoomen op wat het keto (ook wel ketogeen) dieet nu werkelijk inhoudt. En nee, het is niet Chinees.

Wat houdt het in?

Het ketogeen dieet is een dieet waarbij je weinig koolhydraten en eiwitten eet en meer vetten. Het dieet bestaat uit 5% koolhydraten, 30% eiwitten en 65% vetten. Je denkt nu vast: Holy moly, mag ik zo veel vet eten? Jep, en dat is het leukste aan het dieet. Vind ikzelf dan. Natuurlijk niet alle vetten. Maar daar kom ik later nog even op terug. Het dieet is van origine ontwikkeld in 1920 voor kinderen met epilepsie om de aanvallen te verminderen.

Na een tijd kwam men er achter dat het dieet ook voor andere doeleinden gebruikt kan worden, zoals afvallen. Het ketogeen dieet is één van de meest effectieve methodes om af te vallen. Bij een ketogeen dieet is calorieën tellen niet noodzakelijk. Als je namelijk eenmaal weet wat je mag eten, zijn die calorieën echt niet het belangrijkst. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat door een ketogeen dieet je eetlust minder wordt en je simpelweg minder eet. Je eet namelijk veel vet en dit zou zorgen voor een langer verzadigd gevoel. Als je een plateau bereikt hebt in je gewicht, dan kun je er wel voor kiezen om wel calorieën te tellen. Maar let’s be honest: who has time for that? Ik niet.

Ben je toch benieuwd hoeveel calorieën je binnen mag krijgen? Dan kun je dit online via een Keto Calculator berekenen. Hierbij moet je je gewicht, lengte en leeftijd invullen en op basis daarvan wordt het aantal calorieën berekend dat je binnen mag krijgen tijdens het keto dieet. Maar goed, als ik jou was, zou ik daar niet de volledige focus op leggen.

Een recept uit de Keto Guide

Hoe helpt het met afvallen?

Uit tientallen onderzoeken is ook naar voren gekomen dat het een effectief hulpmiddel is om overgewicht te bestrijden, niet alleen op korte termijn maar ook op langer termijn. Je zult je misschien wel gaan afvragen: is zo veel vet eten niet slecht? Deze vraag vliegt mij ook dagelijks om de oren. Het staat namelijk precies recht tegenover een klassiek dieet waarbij je minder vet moet eten.

Men zei ook jarenlang dat vetten de boosdoener zijn en dit zo veel mogelijk vermeden moest worden. Een product met ‘’0% vet’’ op het etiket zou bestempeld worden als gezond, maar niets is minder waar. Wat men toen nog niet doorhad is dat niet alle vetten ongezond zijn. En gezonde vetten juist helpen bij het afvallen. Het klinkt simpel om alleen maar vet te eten maar dat is het niet. Er blijft namelijk niet veel over wat je kunt eten, veel minder dan je gewend bent. Dit betekent dat variëren in wat je eet nog belangrijker is.

Zoals ik al heb aangegeven is het ketogeen dieet ontwikkeld om epilepsieaanvallen te verminderen, maar het is ook geschikt voor gewichtsverlies. De hype rondom dit dieet is erg toegenomen door de vele succesverhalen op social media. Veel mensen denken dat keto hetzelfde is als koolhydraatarm, maar hier zit nog wel een verschil in. Het doel tijdens een ketodieet is om je lichaam in ketose te krijgen. Dit is niet haalbaar met een koolhydraatarm dieet. Bij een koolhydraatarm dieet is de hoeveelheid gram koolhydraten maximaal 50-100 gram, terwijl bij een ketodieet de maximale hoeveelheid koolhydraten tussen de 20-30 gram ligt. Doordat er zo weinig koolhydraten binnen komen, raakt je lichaam dus in ketose. Als je in ketose bent, weet je dat je goed bezig bent met het ketodieet. Je kunt je ketoses op verschillende manieren meten.

‘Het ketodieet is erop gericht om je lichaam vetten te laten gebruiken voor energie, in plaats van koolhydraten.’

-13 kilo kwijt in 4 maanden tijd

Hoe werkt het?

Het is eigenlijk heel simpel. Het ketodieet is erop gericht om je lichaam vetten te laten gebruiken voor energie, in plaats van koolhydraten. De koolhydraten die je eet worden normaal gesproken afgebroken tot glucose (suiker). De glucose komt in de bloedbaan terecht waar het vervolgens naar de lichaamscellen wordt vervoerd. Bij het ketodieet krijg je geen koolhydraten binnen en dit heeft als gevolg dat er geen of heel weinig glucose in het lichaam is. 

Je lichaam heeft het nodig maar kan hierdoor niet voldoende energie uit de glucose halen. Daarom gaat je lichaam over naar de vetten in plaats van de glucose. De lever breekt de vetten af waarna er ketonen in het bloed terechtkomen. Deze ketonen worden dan gebruikt als energie. Als het lichaam vetten gebruikt voor energie dan ben je in ketose. Het klinkt als een ziekte, maar dat is het niet. Het is simpelweg een staat waarin het lichaam verkeert wanneer het vetten gebruikt als energiebron.

Het dieet volhouden

Het is aan te raden om eerst stapje voor stapje koolhydraten te schrappen uit je voeding, voordat je aan het ketogeen dieet begint. Als je namelijk gewend bent om elke dag aardappelen, brood en pasta te eten, zal de drempel naar een ketogeen dieet erg groot zijn. Mensen die veel koolhydraten gewend zijn en plotseling het ketogeen dieet volgen, hebben de kans om sneller terug te vallen in hun oude gewoontes.

‘Als het lichaam vetten gebruikt voor energie dan ben je in ketose. Het klinkt als een ziekte, maar dat is het niet. Het is simpelweg een staat waarin het lichaam verkeert wanneer het vetten gebruikt als energiebron.’

Begin daarom eerst eens met een koolhydraat beperkt dieet (maximaal 150 gram koolhydraten per dag), bouw dit vervolgens af naar een koolhydraatarm dieet (maximaal 50-100 gram koolhydraten per dag) en als dat goed afgaat, is de stap naar 20-30 gram koolhydraten per dag ook veel makkelijker. Je zult merken dat je het ketodieet dan ook langer volhoudt. 

Ben je nog meer benieuwd geworden naar het ketogeen dieet? Bestel dan hier mijn Keto Guide. Deze bevat alle informatie over het ketogeen dieet, een boodschappen- en voedingslijst én een eetschema voor maar liefst twaalf weken.