Rousseau Marketing Consultancy ...

Wat is een kennisbank precies en hoe kun je ermee hoger scoren in Google? Veel ondernemers en bloggers praten vaak over het ‘maken van een kennisbank’. Maar wat houdt dit nu eigenlijk in? En is het noodzakelijk om het te hebben op jouw website? Mijn antwoord: ja! In deze blog leg ik uit wat nu precies een kennisbank is en waarom het onmisbaar is op jouw website.

Wat is een kennisbank?

Een kennisbank is simpelweg een ‘verzameling van blogs’ op jouw website. Als jij bijvoorbeeld een jurist bent gespecialiseerd in ondernemersrecht dan zou je een kennisbank (blogs) kunnen ontwikkelen over ondernemersrecht. Dit kun je dan bijvoorbeeld opsplitsen in bepaalde takken. Zoals: algemene voorwaarden, privacy policy, etc. Je schrijft bijvoorbeeld een aantal artikelen over algemene voorwaarden. Bijvoorbeeld:

  • Waarom het belangrijk is om algemene voorwaarden te hebben
  • 3 elementen die niet mogen missen in jouw algemene voorwaarden
  • Waarom het niet slim is om algemene voorwaarden over te nemen van de concurrent

Vervolgens schrijf je ook artikelen rondom ‘privacy policy’. Wat je dus eigenlijk aan het doen bent is dat je een kennisbank aan het ontwikkelen bent rondom ondernemersrecht. Je kunt hier bijvoorbeeld ook iets aan toevoegen zoals ‘starten van een bedrijf’ en artikelen schrijven rondom juridische aspecten waar een startende ondernemer op moet letten.

Waarom een kennisbank zorgt voor een hogere positie in Google

Als jij allerlei artikelen hebt geschreven rondom ondernemersrecht, ziet Google jou als een niche-website. Jouw content gaat vooral over dit onderwerp, dus je zal sowieso hoger scoren dan een website waar maar één artikel of pagina staat over ondernemersrecht. Door een kennisbank te ontwikkelen vergroot je namelijk ook de content van jouw website. Google kan dan beter indexeren waar jouw website over gaat. Als jouw artikelen ook goed zijn geoptimaliseerd (SEO) en geschreven zijn met een hoge kwaliteit (dus: niet overgenomen teksten en een fijne leesbaarheid), dan scoort jouw website ook automatisch hoger in Google.

Een kennisbank ontwikkelen is goed voor jouw marketing. Waarom? Veel mensen zoeken namelijk naar antwoorden op hun vragen via Google. Als jij allemaal artikelen rondom een bepaald onderwerp hebt geschreven, dan is het zo dat mensen (jouw potentiële klanten dus) op jouw website terecht komen. Als je vervolgens ook jouw diensten aanbied onder elke blog of een call to action naar bijvoorbeeld een kennismakingsgesprek, levert jou dit ook weer klanten op. Op deze manier kun je dus continu (organisch) klanten binnenhalen via Google.

Voordelen van een kennisbank

Een kennisbank op jouw website heeft vele voordelen. Ik noemde er al een aantal op, maar er zijn er nog meer:

  • Door in jouw artikel door te linken naar een ander artikel (bijvoorbeeld als ik praat over geld verdienen met bloggen en ik vervolgens in dat artikel verwijs naar een andere blog om jouw blog te starten), blijven mensen langer op jouw website. Hierdoor ga je ook hoger scoren in Google.
  • Je kunt continu klanten aantrekken door goede call-to-action toe te voegen. Je zult even bezig zijn met het ontwikkelen van een kennisbank, maar als het eenmaal staat, dan weten klanten jou makkelijk te vinden.
  • Een hogere positie dan jouw concurrentie. Als jouw concurrentie geen gebruik maakt van een kennisbank, scoren deze vaak lager in Google. Hierdoor zullen potentiële klanten sneller bij jou terechtkomen dan bij de concurrent.

Vond je dit artikel interessant? Deel het!