Het Instagram leven is niet altijd zo mooi als het lijkt. Ik verwijderde onlangs 7000 volgers uit mijn lijst, omdat ik merkte dat mijn statistieken altijd erg laag lagen ten opzichte van mijn aantal volgers. Nepvolgers, worden ze ook wel genoemd. Alleen heb ik ze daar niet bewust zelf geplaatst (kopen, ed). Dit waren volgers die ik de afgelopen jaren er gratis bij heb gekregen naar mate ik meer ging posten en meer hashtags ging plaatsen. Maar wat gebeurde er nu?

Ik verloor echte volgers toen ik het deelde

Toen ik op mijn Instagram story deelde dat ik van 20.000 naar 13.000 volgers was gedaald, vanwege mijn eigen daad, stroomden de DM’s binnen. En ik zal je zeggen dat 90% van deze DM’s niet erg positief waren. Zo werd ik ervan beschuldigd dat ik mijn volgers had gekocht,  of dat mensen blij waren dat ik mijn gekochte volgers had verwijderd. Ik wil even belichtten dat ik never nooit aan een volger ben gekomen door ervoor te betalen.

Laat ik even vermelden dat ik een studente ben met twee kinderen en een eigen huis bezit. Dat wil zeggen dat ik geen geld noch tijd heb om steeds volgers te kopen. Ik koop er liever een ijsje van voor mijn dochter. Ik sta daar niet achter. Natuurlijk ken ik heel veel influencers die van 10.000 naar 40.000 volgers gaan in één maand tijd en als je door hun volgerslijst scrollt, zet je daar je vraagtekens bij. Als ik mijn volgers kocht, dan kan ik je garanderen dat ik wel meer dan 20.000 zou hebben na vier jaar tijd. Veel mensen gingen mij ook ontvolgen omdat ze mij als ongeloofwaardig beschouwde.

Als ik mijn volgers kocht, dan kan ik je garanderen dat ik wel meer dan 20.000 zou hebben na vier jaar tijd.

Transparantie is belangrijk in dit vak

Ik vind transparantie onwijs belangrijk. Ik deel letterlijk alles op mijn Instagram. Het enige dat ik nog net niet deel is wanneer ik naar de wc ga. Daarnaast ben ik altijd transparant in mijn samenwerkingen en alles wat ik doe. Ik hou mijn volgers overal van op de hoogte en ik doe nooit geheimzinnig. In ieder geval, in mijn ogen niet. Toen ik deze volgers ging verwijderen, wilde ik eigenlijk zeggen dat ik echte volgers veel belangrijker vind dat nepvolgers.

Ik zou extreem door de mand vallen als ik deze überhaupt zou verwijderen nadat ik er geld voor heb uitgegeven. Maakt in mijn ogen no sense. Ik hoopte eigenlijk dat meer influencers zouden volgen met het verwijderen van hun nepvolgers, maar er zit gewoon een grote reden achter waarom niemand de tijd neemt om deze volgers uit hun lijst te verwijderen. Hashtags bieden je meer volgers, maar zijn het de volgers die jij wil?

Ik verloor 3 samenwerkingen na mijn opruiming

Doe mij een lol en scroll eens door een lijst van volgers van jouw favo influencer. Zien de meeste volgers er niet ‘echt’ uit? Dan zal ik je zeggen waarom. In deze branche is het aantal volgers ontzettend belangrijk. Wil jij een samenwerking genereren dan is het eerste waar bedrijven naar kijken naar jouw aantal volgers. Nu is het de afgelopen maanden ietsjes afgenomen, omdat bedrijven meer waarde hechten aan de engagement. Maar dit is niet altijd zo. Zo had ik mailcontact met drie bedrijven over een potentiële samenwerking. Ik ga de bedragen niet noemen, maar het ging om best hoge bedragen.

Na mijn Instagram story en na het zien van mijn gedaalde volgers, haakten de drie bedrijven af. Waarom? Omdat ik geen 20.000 volgers meer had, dus niet meer in aanmerking kwam met het tarief. Of ik mocht genoegen nemen met een lager bedrag, of de samenwerking zou helemaal stopgezet worden. Ik stond echt versteld. Die bedrijven hechten dus meer waarde aan het aantal volgers dat ik heb dan mijn echte volgers? Ik vond het namelijk belangrijk dat ik mijn doelgroep duidelijk kon zien in mijn volgerslijst, niet hoeveel Ali’s, Mohammeds en Henkies mij volgden. Ik vond het bizar! Daarna heb ik ze netjes terug gemaild om niet meer met ze in zee te gaan.

Na mijn Instagram story en na het zien van mijn gedaalde volgers, haakten de drie bedrijven af. Waarom? Omdat ik geen 20.000 volgers meer had, dus niet meer in aanmerking kwam met het tarief.

Volgers kopen of toch maar niet?

Veel influencers vinden het dus belangrijk om veel volgers te hebben om samenwerkingen te genereren en geld te krijgen. Maar soms denk ik bij mezelf: is dit het waard? Is het het waard om andere mensen voor de gek te houden terwijl het niet eens echte volgers zijn? De laatste tijd kwam er veel in het nieuws dat bedrijven niet meer met influencers willen samenwerken, of eerst een check doen of een Instagrammer wel echte volgers heeft. Bizar. Want ondertussen vinden ze het wel belangrijk welk getal staat weergegeven naast jouw naam.

Geloof me dat ik vaak heb overwogen om volgers te kopen. Om meer te kunnen vragen. Maar wie hield ik dan voor de gek? En als ik mijn statistieken na een samenwerking zou sturen, wie zou mij dan nog serieus nemen in dit vak? Als ik 50.000 volgers heb en maar 1.000 bereik… wie vindt mij dan nog geloofwaardig? Ik zat er zelfs aan te twijfelen om een nieuw Instagram account te openen, maar dat zou betekenen dat alles wat ik de afgelopen jaren heb opgebouwd, weg zou vallen. En dat was mij het niet waard. Ik voel me wel heerlijk na het verliezen van 7.000 volgers die voor mij geen toegevoegde waarde hadden. 

Geld verdienen met social media

Het is zeker mogelijk om geld te verdienen met social media met weinig volgers. Ik snap sowieso niet waarom mensen zoveel waarde hechten aan het aantal volgers. More is better in hun ogen, maar in mijn ogen is less better. Je hebt 50.000 volgers en zet iets op de markt, maar er kopen maar 100 mensen daadwerkelijk iets van je omdat ze je maar volgen ‘omdat je leuke plaatjes’ upload. Hoe gaaf zou het zijn als je 5.000 volgers had en meer dan 50% iets van jou kopen omdat ze daadwerkelijk interesse hebben in jou?

Natuurlijk kan je mij tegenspreken dat grote influencers veel verkopen, etc. En daar geef ik je zeker geen ongelijk in. Maar het gaat allemaal om jouw branding, hoe jij jezelf positioneert en hoe mensen jou zien. Als je echt geld wil gaan verdienen, moet jij je focussen op jezelf. Op je eigen merk, je gewenste doelgroep, in plaats van het aantal volgers. Als je een duidelijke missie en visie hebt, dan komen die volgers vanzelf wel. Het duurt wel even, maar het is beter om een loyaal netwerk op te bouwen, dan een groot en niet loyaal. 

In mijn Masterclass: De goudmijn genaamd social media op 29 september deel ik al mijn tips en tricks hoe jij jezelf als een goede brand of influenceer kunt positioneren op social media. En hoe jij meer omzet en samenwerkingen kunt genereren. Mijn Keto Guide was in één maand al meer dan 500 keer verkocht. Alleen door social media en zonder adverteren. Wil jij dit ook met jouw product, Instagram of dienst? Koop dan hier je ticket

P.s. Ruim jouw volgerslijst ook eens op. Instagram waardeert namelijk de accounts die zo nu en dan alle ghost followers verwijderen. Dit boost op de lange termijn jouw bereik. 

2 Comments

  1. Mijn bereik is vrij goed. Ik heb rond de 800 volgers, maar dit waren er eerst 300 meer. Ik heb in maart ergens een flinke schoonmaak gehouden. Toch blijf ik nu stilstaan met groeien. Er gebeurt weinig. Ook ben ik bijv door Linkpizza uit het programma gegooid, omdat ik geen 1k volgers meer had. Daar baal ik dan wel van zeg maar.. Ik was zo blij met die ‘magische 1000’, maar nu heb ik helemaal geen samenwerkingen meer. Achja, er zijn ergere dingen. Fijn geschreven artikel!

  2. Ik ben momenteel ook met grote schoonmaak zowel de followers als de following lijst. Alleen ben ik nu zolang niet heel actief geweest dat mijn engagement gewoon super laag is. Dus ik durf nog niet te zeggen wat het voor mijn account doet.

    Volgers kopen vind ik dan gewoon echt not done overigens. Dat valt ook echt altijd op

    Bettie

Write A Comment

Pin It