eigen onderneming
© Rowena Rousseau, 2019

Allebei een eigen onderneming? Hoe doen wij dat dan financieel? Als ik het woord ‘financiën’ uitspreek bij anderen, voel ik me altijd erg ongemakkelijk. Het is niet iets waar je graag over praat. Maar we zijn allemaal van vlees en bloed en we kunnen altijd van elkaar leren. Terwijl ik een open boek ben tegen mijn beste (!) vriendinnen en familie, ben ik erg stil als een onbekende hiernaar vraagt. Maar hoe doen we dat dan, met die maandelijkse kosten als we allebei een onstabiel inkomen hebben?

DE ONDERNEMING VAN MIJN MAN

Voordat ik nog dieper inga op onze financiën, wil ik nog even toelichten wat mijn man nu precies doet voor werk. Hij is sinds februari officieel ingeschreven bij de KvK, en dat betekent dat hij nu zelfstandig is. Op papier dan. Voor de overheid. Thuis is daar nog niets van te merken. 😉

Maar goed, Jean-luc heeft zijn eigen klusbedrijf om het even in een brede zin te zeggen. Hij doet en kan van alles. Van loodgieter, tot stucwerk, tot metselen, tegels zetten, CV, fresen en ga zo maar door. Hij kan alles. Ik noem hem ook altijd de man die alles kan. Want dat kan hij ook. Daarnaast is hij ook een goede echtgenoot en vader. Wat wil je nog meer?

Gelukkig heeft twee grote klanten waar hij wekelijks bij ingehuurd wordt. Dat betekent dat hij wel een stabiel inkomen in de maand heeft. Verder klust hij hier en daar nog wat bij voor particulieren, waardoor hij ook altijd elke maand genoeg verdient. We mogen niet klagen met zijn salaris. Als ik niet zo ambitieus was zoals ik ben, zou ik waarschijnlijk een thuisblijfmoeder zijn. We kunnen namelijk prima rondkomen van alleen zijn salaris. Maar dat ben ik niet. En daar is hij dan ook wel weer blij mee.

eigen onderneming
© Rowena Rousseau, 2019

WAT DOE IK EIGENLIJK?

Nu ik heb uitgelegd wat mijn man doet, vraag je je af wat ik nu precies doe en hoe mijn inkomsten er eigenlijk per maand uit zien. Buiten het feit dat ik al wat langer sta ingeschreven bij de KvK dan mijn man, staan we nog niet op hetzelfde level qua inkomsten. Dit heeft ook een reden. Ik ben namelijk nog studerende. En mama van twee rebelse meiden. Dat betekent dus dat ik óók nog studeer en óók grotendeels de opvoeding en het huishouden op mij neem. Hierdoor kan ik niet fulltime werken zoals mijn man. Het einde van mijn studie komt daarentegen in zicht (lees: juli! Als ik geslaagd ben natuurlijk). Dat betekent dat ik me dus volledig kan storten op mijn onderneming.

Maar, wat doe ik dan? Nu nog niet veel. Ik schrijf wat blogs, doe wat freelance werk hier en daar en ik leef van mijn social media kanalen. Omdat ik dit nog niet fulltime doe en het eigenlijk meer wordt gezien als mijn ‘bijbaantje’ totdat mijn studie is afgerond, kan ik nog niet leven van het salaris. Op de dinsdag, woensdag en donderdag zijn de kinderen bij mijn schoonouders of de opvang. Dit betekent dat ik dus drie dagen heb om mijn huishouden te doen, mijn studie en te werken. Te weinig tijd dus om mij volledig op mijn onderneming te storten. Buiten dat, werk ik ook nog voor mijn man. Ik doe zijn administratie, onderhoud ik zijn website en soms beantwoord ik mails voor hem. 😉

HOE VERDELEN WE DE ‘VASTE LASTEN’?

Als iemand aan mij vraagt hoe onze financiën zijn verdeeld, dan begin ik toch wel te blozen. Aangezien mijn man momenteel (!) kostwinner is, betaalt hij ook het meeste. Eigenlijk ook heel logisch. Alle vaste lasten zoals water, elektriciteit, verzekering etc worden door hem betaald. De benzine, boodschappen, poetsvrouw (ja, die hebben we ook nog eens: scheelt mij werk) en (kinder)kleding wordt door mij betaald. Klinkt als een scheve verhouding? Dat is het momenteel niet. Ik verdien momenteel als een parttimer en ik moet mijn studie nog betalen. Dit betekent dat ik veel minder te pruimen heb dan mijn man.

We streven er wel naar om alles 50/50 te doen. Dat zal gaan zoals mijn studie is afgerond en ik als een fulltimer kan gaan werken. Niet helemaal fulltime, maar die drie dagen hoef ik niet meer op te offeren voor schoolwerk. Dat scheelt mij dan weer en kan ik mij helemaal richten op mijn onderneming. We vinden sparen trouwens ook heel belangrijk. Dit hebben we in onze ‘vaste lasten’ verwerkt. Hierdoor wordt het gezien dat het betaald moet worden, en skippen we geen betaling. Is er dan eens iets kapot zoals het wasmachine, hebben we altijd een buffer.

Ik vraag mij af hoe de verdeling bij jullie is. Is dit ongeveer hetzelfde of doen jullie alles 50/50?

xo
Rowena

Write A Comment

Pin It