5 redenen waarom adverteren belangrijk is voor (startende) ondernemers

Je bent net gestart met jouw bedrijf en je lanceert jouw producten en/of diensten met goede moed. Maar plotseling blijft het stil. Alsof niemand weet dat jij bestaat. Je volgers, bezoekers en klanten stromen ook niet gelijk binnen. Elke startende ondernemer heeft hiermee te maken. En daarom kan adverteren een goede oplossing zijn om jouw bedrijf op de rails te krijgen.

Maar waarom dan adverteren?

Het klinkt misschien raar en misschien ook wel een beetje negatief. Maar als je net start met ondernemen en je heet geen Beyoncé, dan kan het voorkomen dat niemand jou kent en dus ook niet jouw onderneming. Een grote vriendengroep of familiekring is misschien wel fijn om mee te beginnen, maar uit eindelijk wil je ook gewoon klanten aantrekken die niet via tante Truus bij jou terecht zijn gekomen. 

Adverteren kan daarom uitkomsten bieden. Het maakt jouw potentiële klanten aware dat jij (of jouw bedrijf) er bent. In deze blog deel ik vijf redenen waarom jij vandaag nog moet starten met adverteren.

1. Adverteren zet jou op de kaart

Als je net start met ondernemen, kan het dus zijn dat niemand van jouw bestaan af weet. Door adverteren zorg je er dus voor dat jouw onderneming op ‘de kaart wordt gezet’. Je bereikt veel meer mensen en hierdoor zien ze jouw producten en/of diensten voorbij komen. En wie weet vinden ze jouw producten en/of diensten veel beter bij hen passen dan je concurrent.

2. Het verhoogt je sales

Adverteren kan een positieve invloed hebben op je sales. Zo verkocht ik in één maand tijd meer dan 250+ business planners door een kleine investering (€12) in advertenties. Je maakt jouw potentiële klanten bewust van jouw producten en/of diensten en door advertenties creëer je een hoger bereik. Hierdoor zien mensen meteen wat je aanbied. Een simpele swipe up en kassa. Er is weer een sale binnen! 

3. Je creëert meer naamsbekendheid

Ook al verkoop je misschien niet direct iets via jouw advertenties… mensen weten wel dat je bestaat. Vooral als je regelmatig adverteert met verschillende boodschappen, weten mensen uit eindelijk wie je bent en wat je doet. Iemand moet minimaal 3-5 keer iets gezien hebben om bewust ervan te worden. Dat betekent dus dat een gezonde investering in advertenties méér mensen jouw bedrijf kennen én hoogstwaarschijnlijk uit eindelijk gaan over tot aankoop. Want hoe vaker je iets voorbij ziet komen, hoe hoger de like-know-trust factor wordt. 

4. Bereikt veel meer mensen

Organisch groeien is ontzettend moeilijk voor (startende) ondernemers. Vooral als je een bedrijfspagina hebt op Instagram, dan wordt het nóg moeilijker. Het is namelijk bekend dat bij Instagram jouw inhoud maar door 10% van jouw volgers bereikt. Dat doet Instagram (en dus ook Facebook) expres zodat ondernemers en bedrijven sneller gaan investeren in advertenties. En dat betekent automatisch ook weer dat je véél meer mensen bereikt!

5. Het algoritme is je best friend

Het algoritme krijgt altijd een negatieve lading, maar eigenlijk is algoritme je best friend als het om adverteren gaat! Doordat het algoritme precies weet wat iemand leuk (en niet leuk vindt), worden jouw advertenties ook direct bij jouw potentiële klanten weergegeven. Denk bijvoorbeeld maar eens als jij een webshop bent met decoratie. Als iemand vaak heeft gegoogled naar thema verjaardagen voor haar 1-jarige dochter, is er grote kans dat jouw webshop met decoratie wordt aanbevolen! Hierdoor bereik je in de meeste gevallen de juiste klanten. 

Hoe je adverteert is óók belangrijk

Nu je weet waarom adverteren belangrijk is… en je vandaag nog zou moeten beginnen… is het ook belangrijk om te weten hoe je moet adverteren. Want veel ondernemers investeren honderden euro’s in advertenties, maar levert het hen helemaal niets op. Dat komt omdat advertenties ook aan veel ‘eisen’ moeten voldoen om te kunnen slagen. Denk bijvoorbeeld eens aan de huidige trends en ontwikkelingen. Veel mensen houden liever van iets visueels dan dat ze iets moeten lezen. Ook veel tekst is een no-go.

Wil jij weten hoe je nu écht impact met advertenties en hoe jij jouw ultieme goals met jouw bedrijf kunt behalen? Meld je dan aan voor mijn Masterclass: Adverteren met impact en leer hoe jij killer advertenties maken die jouw bedrijf nóg succesvoller maken! 

Rowena Rousseau
Marketing & Business coach

Ik help vrouwelijke ondernemers naar een winstgevende (online) business